اخبار

وجود ۲۸ هزار فرد مبتلا به هپاتیت در استان کرمانشاه

وجود ۲۸ هزار فرد مبتلا به هپاتیت در استان کرمانشاه
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۲۸ هزار فرد مبتلا به بیماری هپاتیت در استان وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص وضعیت ابتلا به بیماری‌های هپاتیت B  و C  در جهان گفت: ۵۰۰  میلیون فرد مبتلا به بیماری هپاتیت B و تعداد  ۱۸۰ میلیون فرد مبتلا به هپاتیت C در جهان وجود دارد و سالانه ۱۰ میلیون نفر به این آمار اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ هزار نفر در دنیا جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری سرطان کبد ناشی از  هپاتیت B  از دست می‌دهند، گفت: ویروس هپاتیت B  و C  از معضلات جوامع امروز است و به خاطر حساسیتی که وجود دارد امسال شعار «ریشه کنی هپاتیت ویروس B  و  C  تا سال ۲۰۳۰» مورد تاکید قرار گرفته است و ایران نیز به این کمپین پیوست و تا سال ۱۴۱۰ هجری شمسی برنامه‌ها را دنبال خواهد کرد.

۹۵ درصد مبتلایان به هپاتیت از بیماری خود بی اطلاع اند

دکتر صیاد با اشاره به اینکه تنها ۵ درصد افراد مبتلا به هپاتیت B  و C  از بیماری خود مطلع هستند، گفت: ۹۵ درصد مبتلایان از بیماری خود بی‌اطلاع‌اند و کمتر از یک درصد مبتلایان به درمان‌های موثر هپاتیت B  و C دسترسی دارند و از هر سه نفر مبتلا یک نفر به خاطر شرم از ابتلا به بیماری هپاتیت، بیماری خود را پنهان می‌کند.

وی افزود: ۳۹ کشور در دنیا خون‌های اهدای را غربالگری نمی‌کنند اما ایران جزو کشورهای غربالگر خون محسوب می‌شود و در حال حاضر ۳۸ درصد جمعیت دنیا به واکسیناسیون موثر هپاتیت B  دسترسی دارند و در ایران تمام نوزادان واکسیناسیون هپاتیت B  دریافت می‌کنند.

دکتر صیاد ایران را پاکترین کشور منطقه خاورمیانه از منظر شیوع هپاتیت B  و  C  دانست و تصریح کرد: شروع هپاتیت B   در ایران از سال ۱۳۷۴ تنها ۳ درصد بود که با انجام واکسیناسیون نوزادان و نوجوانان این مسزان شیوع به یک و نیم درصد کاهش یافت و موفقیت بزرگی در این زمینه حاصل شد.

این مسئول تعداد مبتلایان به بیماری هپاتیت B  در کشور را ۸۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: شیوع هپاتیت C  در کشور کم است و ۴ دهم درصد برآورد می شود اما در استان کرمانشاه در سال ۸۴ میزان شیوع هپاتیت ۸۷ صدم درصد بود و یک درصد آقایان و  ۳ دهم درصد بانوان بودند.

درمان ساده و کم هزینه هپاتیت در ایران انجام می‌شود/ هپاتیت c  هنوز واکسن ندارد

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به ابتلای ۲۰۰ هزار نفر فرد مبتلا به بیماری هپاتیت C  در ایران گفت: در مجموع قریب به یک میلیون فرد مبتلا به هپاتیت در ایران داریم.

وی در خصوص روند درمان بیماری هپاتیت  B  و C  گفت: در ارتباط با هپاتیت C  درمانی که باعث ریشه کنی بیماری شود وجود دارد و نه تنها این بیماری درمان می شود بلکه درمان به سادگی و تنها با مصرف روزانه یک عدد قرص تا دوره درمانی سه ماهه  و یا شاید کمتر انجام می‌شود.

دکتر صیاد با با اشاره تلاش وزارت بهداشت برای  در اختیار نهادن داروی درمان بیماری هپاتیت C  به صورت آسان و  هزینه کم گفت: تمام داروهای این بیماری هپاتیت تحت پوشش بیمه قرار دارد و از نیمه مرداد به بعد نیز با هزینه کم در اختیار مبتلایان قرار داده می شود.

این مسئول شناسایی هر چه بیشتر مبتلایان به هپاتیت C  را از برنامه‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: در این خصوص باید اطلاع رسانی مناسب  صورت گیرد.

 

۱۶ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۰۵
خبرنگار مهر |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید